Transalpina este cel mai
inalt drum rutier din Romania cat si din intregul lant al
Muntilor Carpati, atat din tara cat si din afara ei,
atingand altitudinea maxima (2145 m) in Pasul Urdele.
Transalpina traverseaza Muntii Parang de la N la S fiind
paralela cu Valea Oltului si Valea Jiului, intre care se
afla, si leaga Localitatea Saliste din Jud. Sibiu de
Localitatea Novaci din Jud. Gorj.
Drumul si-a luat numele de la
latinescul "Transalpina" (tara de dincolo de munti), cum
era numita in vechile texte si harti
latinesti Tara Romaneasca, si e supranumit “Drumul
Regelui”, pentru ca Regele Carol al II-lea, dupa ce l-a
reconstruit, in anul 1938 l-a inaugurat parcurgindu-l el
insusi, impreuna cu familia regala. Desi este mai inalta
mult mai veche si mai frumoasa decat Transfagarasanul,
este mai putin cunoscuta pentru ca , Transalpina, cu
toate ca este catalogat drum national, DN 67c
(partial), nu a fost pana in 2009 niciodata asfaltata.
Transalpina a fost cosntruita de armatele romane in drumul
lor spre Sarmisegetusa, pavata cu piatra de Regele Carol
al II-lea dupa 1930 si reablitata de nemti in al II-lea
razboi mondial dupa care a fost data uitarii de
autoritatile romane. Faptul ca a fost uitata si a devenit
un drum greu de parcurs cu masini normale a ajutat
Transalpina sa-si pastreze neatinsa salbaticia si
farmecul aparte pe care putine locuri din tara il mai au.
Este printre putinele drumuri din tara pe care se poata
ajunge cu masina pana la nori si chiar deasupra lor.
Soseaua Transalpina este un drum aflat inca in
reabilitare. Mai sunt zone in care nu s-a
terminat asfaltarea si deasemenea multe zone in care nu
sunt montati parapetii si semnele de circulatie. In
consecinta aceste portiuni nu sunt deschise oficial
traficului auto. Singura portiune reabilitata integral
este portiunea Novaci-Ranca. In luna februarie 2015 Transalpina era
asfaltata (cel putin un strat de asfalt) in proportie de
peste 99 % ramanand a se mai realiza marcajele,
montarea parapetilor si a indicatoarelor. Deocamdata insa
lucrarile au fost oprite. Portiunea Novaci - Ranca este
integral asfaltata si reabilitata. Portiunea cea mai
frumoasa a Transalpinei dintre Ranca si Obarsia Lotrului
este asfaltata dar inca lipsec parapetii, indicatoarele si
marcajele. Dinspre Sugag spre Obarsia Lotrului mai erau de
asfaltat mai putin de 800 m, intre coada Barajului
Oasa si intersectia cu drumul 106N ce duce la Paltinis,
plus alte cateva zone scurte intre 5 si 50 de m intre
Lacul Oasa si Sugag. In noiembrie 2012 s-au finalizat
lucrarile si pe cei 5,5 km dintre Dobra si Jina. In lucru
este si drumul de legatura cu Transalpina, DN7A, pe
portiunea dintre Obarsia Lotrului si Statiunea Vidra. Se
lucreaza pe intreg traseul la montarea parapetilor si la
amenajarea scurgerilor de ape de pe versanti. Asadar, desi
primul strat de asfalt a fost asternut pe aproape tot
traseul Transalpinei drumul trebuie parcurs cu viteza
redusa si cu atentie deoarece dupa cum spuneam in unele
zone nu are inca parapeti si indicatoare si in multe alte
zone nici nu este marcat. Nu este recomandata traversarea
zonelor fara parapeti si marcaje cu atat mai putin
pe timp de vreme rea sau noapte deoarece pentru cei
care nu cunosc traseul Transalpinei nu exista elemente de
reper altele decat marginile drumului. In link-urile
laterale Transalpina
imagini live veti
putea vedea daca in zona inalta a traseului Transalpinei
este soare sau vreme innorata, dar mai ales daca mai este
zapada in lunile reci . Pe portiunea Obarsia Lotrului -
Ranca e zapada mai mult de 6 luni pe an. In link-ul
Transalpina imagini live 1 sunt imagini live de la Ranca.
Pe camera 1 se pot vedea in plan apropiat imagini de pe
partia de ski M1 iar in plan indepartat Vf. Papusa si
Pasul Urdele. In camera 2 se poate vedea partia cea noua
si telescaunul de pe Vf. Papusa. In link-ul Transalpina
imagini live 2 sunt imagini de la camera montata la
patinuarul de la Ranca cu vedere spre Vf. Mohoru apropiat
de Pasul Urdele.
Multi isi doresc ca Transalpina se fie
asfaltata, pentru a putea sa o parcurga, insa
majoritatea dupa ce parcurg zonele ce se asfalteaza
regreta ca acolo unde a ajuns asfaltul a ajuns si
gratarul, muzica ascultata tare si petul aruncat la tot
pasul. Se gandesc atunci ca ar fi fost mai bine sa
ramana neasfaltata si sa fie parcursa, cu greu, doar de
cei care iubesc muntele cu adevarat. Cand asfaltarea
Transalpinei va fi terminata cea mai buna promovare ar fi
inaugurarea de catre cei de la Top Gear care au fost si pe
Transfagarasan. Un titlu gen: "Top Gear on Transalpina
highest Romania road" ar face celebra Transalpina mai mult
decat orice alta campanie publicitara. In urma vizitei pe
Transfagarasan a celor de la Top Gear Transfagarasanul a
fost clasat in primele 13 cele mai spectaculoase drumuri
ale lumii iar Nicholas Chage a venit sa filmeze o
parte din filmul Ghost Ride II pe Transfagasan.
Va
rugam in numele tuturor celor care iubesc Transalpina sa
demonstrati ca asfaltarea nu duce la distrugerea acestei
zone si daca o parcurgeti pastrati-o la fel de frumoasa
si curata in continuare.
trebuie neaparat sa parcurg si eu frumusetea asta de drum :)
RăspundețiȘtergereun loc in care statul la coada nu te enerveaza:)
RăspundețiȘtergere